![]() |
View of the MAXXI May 30, 2011 Photo: Courtesy of Fondazione MAXXI |
Pio Baldi, José Manuel Barroso, Anna Mattirolo Photo: Courtesy of Fondazione MAXXI |
José Manuel Barroso in Rome
Long life to the MAXXI and to culture
By Dina Hajjé
By Dina Hajjé
While on an formal trip in Rome to encounter early in the week the principle authorities of Italy, the President of Italy Giorgio Napolitano, the Prime Minister Silvio Berlusconi, and the Governor of the Bank of Italy Mario Draghi, the President of the European Commission José Manuel Barroso visited on Sunday March 14, 2011 the Museo Nazionale Delle Arti del XXI secolo (National Museum for the Arts of the 21st century) better known as MAXXI.
José Manuel Barroso confessed to be an amateur of contemporary art, and he enjoyed the one hour private visit of the modern museum and the current exhibitions on view, accompanied by the President of the MAXXI Foundation Pio Baldi, the Director of MAXXI Arte Anna Mattirolo along with Luigia Lonardelli the assistant curator of the actual exhibitions Michelangelo Pistoletto. From One to Many. 1956-1974 and Cittadellarte (CityoftheArts), and the Responsible for the Department of Education of MAXXI Stefania Vannini.
Visibly surprised, Mr. Barroso commented that he did not expected that Italy and Rome , gathering the greatest concentration of master pieces per square meter, sheltered as well such space for contemporary art. He added that through the exceptional museum planned by the architect Zaha Hadid, the city and Italy were giving a significant contribution to the creativity of our time.
Since its inauguration in June 2010, MAXXI has collected national and international successes. A month after the opening, the museum counted 74.114 visitors, and 9.382 virtual “friends” connected to the museum by way of the major social networks. Additionally, the museum was proclaimed “World Building of the Year 2010” , at the prestigious World Architecture Festival held in Barcelona last November, with the following viewpoint "It's a building that relates in a lively city with the volumes. It's like a Guggenheim unrolled paths in a continuous space (...) a building which will be discussed again in the history of the next 50 years."
Before leaving the museum, José Manuel Barroso made a statement about the economic conjuncture "We are experiencing a difficult time economically, but the education and culture - I repeat it at every opportunity, should not be areas that pay for this crisis. Cultural diversity and creativity are the main wealth of Europe".
Before leaving the museum, José Manuel Barroso made a statement about the economic conjuncture "We are experiencing a difficult time economically, but the education and culture - I repeat it at every opportunity, should not be areas that pay for this crisis. Cultural diversity and creativity are the main wealth of Europe".
José Manuel Barroso visiting the exhibition Michelangelo Pistoletto. Da Uno a Molti. 1956-1974 Photo by Patrizia Tocci (courtesy of Fondazione MAXXI) |
José Manuel Barroso
Longue vie au MAXXI et à la culture
Dina Hajjé
Dina Hajjé
Lors d'un voyage officiel à Rome afin de rencontrer en début de semaine, les principales autorités Italiennes, le président de l'Italie Giorgio Napolitano, le premier ministre Silvio Berlusconi, et le gouverneur de la Banque d'Italie Mario Draghi, le président de la Commission européenne José Manuel Barroso a visité le dimanche 14 Mars 2011, le Museo Nazionale Delle Arti del XXI secolo (Musée national des Arts du 21ème siècle) mieux connu sous le nom de MAXXI.
José Manuel Barroso a avoué etre un amateur d'art contemporain. Ansi, il a pu apprécié une visite privée d'environ une heure au nouveau musée d'art moderne, accompagné par le président de la Fondation MAXXI Pio Baldi, la directrice du MAXXI Arte Anna Mattirolo suivi de Luigia Lonardelli conservateur adjoint des expositions actuellement en cours Michelangelo Pistoletto. De Un à Plusieurs. 1956-1974 et Cittadellearte (Villedesarts), et de Stefania Vannini la responsable du dèpartement de l'éducation du MAXXI.
Visiblement surpris, M. Barroso a déclaré qu'il n'avait pas imaginé que l'Italie et Rome, réunissant la plus grande concentration de chefs-d'oeuvre par mètre carré, retenaient aussi de l'espace pour l'art contemporain. Il a ajouté que, grâce au musée exceptionnel projeté par Zaha Hadid, la ville et l'Italie apportent une contribution importante à la créativité de notre temps.
Depuis son inauguration en Juin 2010, le MAXXI a recueilli des succés nationaux et internationaux. Un mois après son ouverture, le musée comptait 74,114 visiteurs, et 9,382 "amis" virtuels reliés au musée par le biais des principaux réseaux sociaux. En outre, le musée a été prolamé "Batiment Mondial de l'Année 2010" durant le prestigieux World Architecture Festval qui s'est tenu à Barcelone en Novembre, avec le point de vue suivant: "C'est un bâtiment qui se rapporte dans une ville animée avec les volumes. Il s'agit d'un Guggenheim constitué de parcours dèroulés dans un espace continu (...) un bâtiment qui sera discuté à nouveau dans l'histoire des 50 prochaines années".
Avant de quitter le musée, José Manuel Barroso a fait une déclaration au sujet de la conjoncture économique "Nous vivons une période difficile économiquement, mais l'éducation et la culture - je le répète à chaque occasion, ne devraient pas être les domaines qui paient pour cette crise. La diversité culturelle et la créativité sont la principale richesse de l'Europe".