Fashion is Culture


View of the Coliseum, 2011 (detail)
Photo by Dina Hajjé
 
 Made in Itay: When Fashion meets Art
Tod's S.p.A. participating to the restoration of Rome's Coliseum
By Dina Hajjé

Who hasn’t dreamed of seeing once the Coliseum? Built by Emperor Vespasian in 70 A.D., the Coliseum is also known as the “Flavian Amphitheatre”, its original name commemorating Vespasian’s family name. After 2000 years, the monument still stands majestically in the heart of Rome, and attracted a little more than 4 million and a half visitors in 2009, according to last statistics by the Ministero per i Beni e le Attività Culturali (Ministry of Patrimony and Culture).

On the 21st of January 2011, a press conference was organized to announce the official sponsorship of the famous fashion group Tod’s S.p.A to the restoration of Rome’s historic Flavian Amphitheatre. The press conference was held within the Coliseum, in presence of Gianni Letta, undersecretary of State to Italy’s Prime Minister, Francesco Maria Giro, undersecretary of State to the Ministry of Patrimony and Culture, Gianni Alemanno, Mayor of Rome, and Diego Della Valle, Chairman and CEO of Tod’s S.p.A.

According to the agreement signed between Tod’s S.p.A and the Ministry of Culture and Rome’s delegated Commissioner and Supervisor for central Rome’s archaeological area, the Italian fashion company is committed to finance a total amount of 25 million Euros, which will be paid over the years, on the basis of the restoration timing, as approved by the delegated commissioner and Supervisor.

Worldwidly famous, Tod’s S.p.A is listed on the Milan Stock exchange and holding of the luxury goods group of the same name operating in luxury and quality shoes, accessories and apparel with the Tod’s, Hogan, Fay and Roger Vivier brands. 

Diego Della Valle commented the special agreement associating fashion to art and archaeology, as well as the private business to the public mission as follows: "We believe that, since Tod’s Group is a strong representative of Made in Italy, it is both an honour and our duty to contribute to the support of our country’s image all over the world".

Over the centuries, the Coliseum has survived to the sack of Rome, the invasions, earthquakes, as well as the dismantling of the marble that protected its structure and used to build the Vatican Church. It is interesting to recall the 7th century writings of Venerable Bede, citing a prophecy by Anglo-Saxon pilgrims “While the Coliseum stands, Rome shall stand; when the Coliseum falls, Rome shall fall; when Rome falls, the world shall fall”.

Now that the Flavian Amphitheatre has found a generous sponsor to restore the deterioration of time, Rome and the world shall not fall!

The Coliseum will remain open to the visitors during the restoration, that will start at the end of the year.
The Coliseum, 2011
Photo by Dina Hajjé

Made in Italy: Quand la mode rencontre l'art
Participation deTod's S.p.A. à la restauration du Colisée de Rome
Dina Hajjé

Qui n'a pas rêver de voir une fois le Colisée? Construit par l'empereur Vespasien en 70 après JC, le Colisée est également connu comme l' "Amphitheâtre Flavien", son nom d'origine commémorant le nom de famille de Vespasien. Après 2000 années, le monument se dresse encore majestueusement au coeur de Rome, et a attiré un peu plus de 4 millions et demi de visiteurs en 2009, selon les derniers statistiques du Ministère de la Culture et du Patrimoine (Ministero per i Beni e le Attività Culturali).

Le 21 Janvier 2011, une conférence de presse a été organisée pour annoncer la participation officielle du célèbre groupe de mode Tod's à la restauration du monument historique de Rome. La conférence de presse a eu lieu à l'intérieur même du Colisée, en présence de Gianni Letta, sous-secrétaire d'état auprès du premier ministre d'Italia, Francesco Maria Giro, sous-secrétaire d'état au ministère du patrimoine et de la culture, Gianni Alemanno, maire de Rome, et Diego Della Valle, président et chef de la direction de Tod's S.p.A.

Selon l'accord signé entre Tod's S.p.A et le ministère de la culture et le commissaire délégué de Rome et le superviseur de l'aire archéologique du centre de Rome, la société s'est engagée à financer un montant total de 25 millions d'euros, qui sera versé au cours des années, sur la base du calendrier des restaurations, tel qu'approuvé par le commissaire délégué et superviseur.

Apprécié dans le monde entier, Tod's S.p.A est coté à la Bourse de Milan, et possède les produits de luxe du groupe de l'exploitation du même nom, les chaussures de luxe et de qualité, les accessoires et les vêtements des marques Tod's, Hogan, Fay et Roger Vivier.

Diego Della Valle a commenté cet accord spécial associant la mode à l'art et l'archéologie, ainsi que le secteur privé à la mission de service public, ainsi: "Nous croyons, étant donné que le group Tod's est un important représentant du Made in Italy, il est à la fois un honneur et notre devoir de contribuer à l'appui de l'image de notre pays dans le monde entier".

Au cours des siècles, le Colisée a survécu au sac de Rome, aux invasions, aux tremblements de terre, ainsi qu'au démentèlement du marbre qui protégeait sa structure et qui fut utilisé pour construite l'Eglise du Vatican. Il est interessant de rappeler les écrits du 7ème siècle de Bède le Vénérable, citant la prophécie de pélerins anglo-saxons "Tant que le Colisée existera, Rome existera; Quand le Colisée tombera, Rome tombera aussi; Quand Rome tombera, le monde tombera aussi".

Maintenant que l'Amphitheâtre Flavien a trouvé un sponsor généreux pour rétablir la détérioraton du temps, Rome et le monde ne tomberont point!

Le Colisée restera ouvert aux visiteurs durant la durée des travaux de restauration, qui débuteront à la fin de l'année.